Lähipalvelut tärkeitä myös pääkaupunkiseudulla

Maanantai 29.4.2024 klo 21.18


Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto käsitteli kokouksessaan 29.4.2024 palveluverkkosuunnitelmaa. Käytin kokouksessa puheenvuoron, jossa painotin lähipalveluista huolehtimisen tärkeyttä myös pääkaupunkiseudulla. Lähipalveluja ei täällä mitata niinkään kilometreissä kuin ajassa. Moni käyttää julkista liikennettä, ja tärkeää saavutettavuuden kannalta on se, että palvelut löytyvät hyvien yhteyksien päästä.

Muistutin myös palvelujen saavutettavuudesta erikielisille asukkaille, sillä muiden kuin suomea ja ruotsia puhuvien osuus on alueellamme iso. Palvelujen parantamiseksi tulee myös käyttää liikkuvia palveluita ja pop-up-hoitoyksiköitä. Uusia mahdollisuuksia palvelutarjontaan on haettava myös digipalveluista.

Tässä puheenvuoroni kokonaisuudessaan:

Palveluverkkoa kehittäessä laadukkaista lähipalveluista on erittäin tärkeää huolehtia myös täällä pääkaupunkiseudulla, jossa välimatkat ovat useimmiten lyhyempiä kuin jossain muualla Suomessa. Täällä monet elävät julkisen liikenteen varassa, ja vaikka matkat voivat olla kilometreissä lyhyitä, siirtymät voivat olla minuuteissa pitkiäkin ja palveluilla on paljon käyttäjiä. Matkoja ja saavutettavuutta ei siis mitata ja arvioida täällä niinkään kilometreissä, vaan pikemminkin ajassa eli siinä, kuinka kauan palveluun siirtyminen kotoa kestää ja kauanko joutuu jonottamaan.

Erityisesti sellaiset peruspalvelut, joita tarvitaan usein tai joita useimmat meistä joskus tarvitsevat ja jotka eivät vaadi vaativaa erikoisosaamista ja välineistöä, pitäisi pystyä toteuttamaan niin, että niiden saavutettavuus on hyvä. Näiden palveluiden on siis oltava lähellä ihmisiä ja niihin hakeutumisen on oltava helppoa. Osa saavutettavuutta on sekin, miten pystymme turvaamaan sujuvat palvelut alueellamme erikielisille henkilöille, kun alueemme erityispiirre on varsin suuri ja edelleen kasvava muun kuin suomen- ja ruotsinkielisten henkilöiden määrä.

Lähipalveluita voidaan toteuttaa myös liikkuvien palveluiden ja pop-up-hoitoyksiköiden avulla sekä digipalveluita kehittämällä. Parhaimmillaan digipalvelut voivat tuoda yhä laajemman skaalan palveluita ihmisten koteihin, mahdollistaa nopeamman hoitoon pääsyn ja samalla tuottaa palvelut entistä kustannustehokkaammin. Toisaalta digipalveluiden lisäämisessä haasteena voi olla se, ettei kaikilla ole digipalveluiden käyttämiseen tarvittavia taitoja, tietoturvaan liittyy omat erityiskysymyksensä ja inhimillinen kohtaaminen saattaa jäädä vähäisemmäksi. Pidän digipalveluita osana laadukasta lähipalveluverkkoa kuitenkin suurena mahdollisuutena. Digipalveluiden ja liikkuvien palveluiden kehittäminen ei saa jäädä pelkiksi puheiksi.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini